7.8.08

En julibukk



... dvs. kalenderbladet hadde vel akkurat blitt snudd over på august, men jeg klarte bare ikke motstå å skrive julibukk. Denne utrolig kule billa dukket opp i forrige uke, da vi var på Eftang, og etter at vi hadde fôret den med champagne og fotografert den grundig, begynte vi å lure på hva slags bille det egentlig var. En stund trodde jeg det var en enslig stakkar av arten Eikebukk (som ikke finnes i Norge, og følgelig er rimelig sjelden på våre trakter), fordi den passet veldig bra med bildene jeg fant på nettet. Dessuten het huset Ekelunden ... Etterhvert har jeg vel kommet frem til at det må være en Moskusbukk (som åpenbart kommer i fargene grønn metallic og burgunder metallic). Uten at jeg kan si at jeg merket noe til noen karakteristisk moskuslukt. Antagelig har jeg ikke støtt på mange nok moskus til å kjenne dem igjen på lukta.

I jakten på krypets identitet kom jeg over siden til Kristin. Et bra sted å begynne for andre som har lurer på hvem de har møtt i sommer.

Ingen kommentarer: