28.1.09

Ukulele-tid!


Det er bare å innse - det er ukuleler over alt. Det begynte tidligere i høst da Hanna etter et besøk på Smart-club insisterte på at hun ønsket seg en til jul. Takket være mormor og morfar ble ønsket oppfylt, og nå - en drøy måned senere - må jeg noe overrasket innrømme at lydene som produseres ligner litt på musikk. Og jeg vil tro de er mer behagelige å høre på i lengden en f.eks. øving på kornett. Eller trommer. Det fascinerende er at det har vist seg at ukulele-entusiastene der ute er veldig aktive på nett. Denne nederlandske siden er faktisk veldig bra, og gir både hjelp til stemming, play-a-long (anbefaler ikke nødvendigvis nederlandsk ompa-cowboysang, men den ER en av de enkleste ...), og har en fin oversikt over grep.

Så da Boing Boing i dag gjorde meg oppmerksom på denne fantastiske videoen måtte jeg bare blogge den:



Og her er forøvrig en av de fineste versjonene av "Somewhere over the rainbow" som finnes. Med ukulele. Og Israel "Iz" Kaʻanoʻi Kamakawiwoʻole.

3 kommentarer:

HPL sa...

Nå må du ikke glemme filmverdenens (er det et ord?) mest kjente ukulelespiller, da! :-)

Anonym sa...

Hehe - morsomt, men nå venter jeg på at du legger ut en snutt med Hanna på ukulele! (Ganske sikker på at hun er bedre enn "stemmen fra graven" som HPL henviste til.)

Hilsen mamma

Elisabeth sa...

Hehe. Der var jo sangen fra Vinduspusserspillet til EyeToy for PS2. :-D Hihi.

Og jada mamma, skal nok få tatt opp ukulele-fantomet. Bare venter på at repertoaret utvides litt. Noe som bør ligge i nær fremtid, siden hun og ukulelevenninne får lov til å ta med ukulelene sine når de har gitarundervisning på skolen. ;-)