21.5.05

Skolehageplaner

Regnet øser ned, og jeg er i grunn glad jeg ikke er ute og graver i skolehagen i dag. Å planlegge årets avling er derimot en varm og hyggelig inneaktivitet ... Har kjøpt endel fine blomsterfrø i år. Som 2. gangs skolehagedyrker har jeg lært noe; nemlig:
1. Sår du redikker i mai blir de modne (og VELDIG store) mens du er på ferie.
2. Det er grenser for hvor mye sukkererter man orker.
3. Det samme gjelder for gulrøtter og rødbeter.
4. Blomster er alltid pent og hyggelig å ta med hjem.

Derfor satser vi i år på litt mer blomster og litt færre rotfrukter.
Så langt er følgende frø innkjøpt: Blomsterert (lukter så godt!), Fjærnellik (søte og rosa), Blomkarse (fine i salat), Prydløvemunn og Middagsblomst. I tillegg skal vi så dill, bladpersille, LITT redikker, LITT sukkererter og muligens en gulrot eller tre.

De som ikke aner hva slags blomster/planter dette er (les: byfolk!) kan jo forsøke Lord Nelsons oversikt over frø og løk de fører. Her er forresten noen bilder tatt i skolehagen torsdag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg vil gjerne få trekke påstand nummer to i tvil. Grenser for sukkererter? Det må være Deres spøk.

Lykke til med skolehagen, selv skal jeg være lykkelig om jeg klarer å holde liv i to kasser med balkongblomster for første gang ...

:) Jorunn

Elisabeth sa...

Du har åpenbart ikke hatt skolehageparsell ... Den første kiloen går greit. Den andre er litt tyngre å få ned. Når sesongen er på hell, sukkerertene kjempedigre og en smule beske, er det ikke mye lystbetont å spise dem ...

- Men siden du nå har avslørt en viss begeistring for sukkererter, skal jeg ta kontakt hvis avlingen blir mer enn vi klarer å håndtere. Selvplukk!

- Og lykke til med balkongkassene!

:-)