10.10.06

På tide!

I går slapp Jim Stärk den nye plata si
Turn Around And Look. :-D!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Og nå er Odd Nordstoga si plate på plass i samlingen. Begynner så vidt å få teksen på plass (se kommentar på "Litt for seint til bursdagen min"), og har kommet fram til at tredje vers må bli omtrent sånn:

Utpå kvelden på ein tram
Får me ein dram
Treng'kje sol fe å bli varm
Fa-la-la-la
Og er sommarnatta mild
Fer ei jente å ei til
Men me siter som me vil
Fa-la-la-la-la
Ja me siter som me vil
Fa-la-la

Så nå er det over til melodien. Starten er enkel, den går i G-dur. De obligatoriske G-C-D er selvsagt med. En E-moll krydrer verset sammen med et "snev" av en A-moll.

Overgangen til refrenget markeres med "en slags" F-dur. Deretter en A-dur og så noe som kan minne om en C-dur.

Ok, jeg er ingen ekspert. Hadde jeg vært det kunne jeg sikkert skrevet side opp og side ned om niere, dimmer og majer. Jeg kjenner en septim når jeg ser'n, mer sort mer avansert er jeg ikke. Når jeg sier "minner om en C-dur", mener jeg tonene G-C-D ("vanlig" C-dur er som kjent C-E-G, altså en C-dur der E-en er vekslet inn til en D). Ja, denne akkorden har sikkert et navn også.

Hmm... Kanskje jeg skal fortsette med noe jeg kan. Lage dataprogram f.eks. ;-)

Robert.

Elisabeth sa...

Sitter og hører på Odd N. her på kontoret nå, og tramper takta friskt under pulten. Ser ikke bort fra at det kommer et og annet falla-la fra tid til annen også.

;-)