18.9.06

Teller på knappene ...

I kveld begynner ROME på TvNorge, og jeg er litt i tvil om jeg skal prøve å få den med meg. Har skremmende lett for å bli hekta på serier (kvalitet har stort sett ingen betydning), og er litt i tvil om det er plass til én serie til i livet mitt akkurat nå. (Har en åpning på fredagene, men kun frem til "Skal vi danse begynner" ;-) )

-Men så er det det da, at jeg har vært utrolig svak for denne typen produksjoner helt siden jeg så Ben-Hur og De ti bud på barneskolen: Historiske, med svære, digre kulisser, flotte kostymer og tusenvis av statister ... Og selv om storyen kanskje ikke er topp er det da gode muligheter for å suge til seg litt historie?

10 kommentarer:

Anonym sa...

Det går sikkert helt greit! Det er utrolig hvor lett det er å skvise inn en ny tv-serie - en kan alltids ta natta til hjelp hvis det kniper med seertid. Venter selv i spenning på ROME ...

HPL sa...

En av favoritthistoriene mine når det gjelder Ben-Hur, er jo denne (hentet fra Imdb):
"According to Gore Vidal, as recounted in The Celluloid Closet (1995) one of the script elements he was brought in to re-write was the relationship between Messalah and Ben-Hur. Director _William Wyler_ was concerned that two men who had been close friends as youths would not simply hate one another as a result of disagreeing over politics. Thus, Vidal devised a thinly veiled subtext suggesting the Messalah and Ben-Hur had been lovers as teenagers, and their fighting was a result of Ben-Hur spurning Messalah. Wyler was initially hesitant to implement the subtext, but agreed on the conditions that no direct reference ever be made to the characters' sexuality in the script, that Vidal personally discuss the idea with Stephen Boyd, and not mention the subtext to Charlton Heston who, Wyler feared, would panic at the idea. After Vidal admitted to adding the homosexual subtext in public, Heston denied the claim, going so far as to suggest Vidal had little input into the final script, and his lack of screen credit was a result of his being fired for trying to add gay innuendo. Vidal rebutted by citing passages from Heston's 1978 autobiography, where the actor admitted that Vidal had authored much of the final shooting script."

Anonym sa...

Å, jeg vet ikke hva jeg skulle gi for bare å kunne si "Jeg tror jeg ser på Rome ikveld." Isteden har jeg danset 20 cha-chaer på rad. Pluss et par quickstepper. Jeg håper du valgte serien, uansett. :-)

Elisabeth sa...

Da er de to første episodene av ROME unnagjort (takket være opptaksmulighetene på DVD'n - siden den første episoden kræsja med ER), og hva synes jeg egentlig? Fantastiske kulisser/kostymer og alt det der. Og de historiske fakta og hendelser er spennende nok. Men hva med hovedpersonene? Foreløpig fremstår de som temmelig usympatiske hele gjengen, og skulle de stryke med av pest eller krig i neste episode er det ingen jeg vil savne. Hm ... Får håpe det bedrer seg i løpet av neste mandag.

Eivind sa...

Morsomt med de gamle romerfilmene, der heltene alltid snakket amerikansk mens de korrupte, skurkaktige offiserene/politikerne som oftest var fremstilt av britiske skuespillere...hehe.

Blir du lei av ROME, bare sett på Gladiator eller Spartacus. Underholdning (om ikke historisk korrekthet) i timesvis...

Når begynner Eiriks danseprogram forresten? Trodde jeg skulle få sett litt da jeg var hjemom, men da hadde det vel ikke begynt enda...? :-(

Elisabeth sa...

Eirik begynner å svinge seg på skjermen nå på fredag. Gjett om jeg skal følge med! TV2 har en fantastisk reklamesnutt på sidene sine, men jeg er ikke i stand til å finne den igjen akkurat nå. Den viser i hvertfall Eirik med intenst blikk og heftige armbevegelser. :-D

HPL sa...

hit, skråll ned til WEB-TV og dobbelklikk på bildet.
Det er vemodig vakkert!
Poetry in motion, er det ikke det man pleier å si? ;-)

Elisabeth sa...

Der var'n, ja! Poetry in motion indeed. Heia Eirik!

Anonym sa...

Wheee... * gjør matte armbevegelser *

Elisabeth sa...

Hehe. Treninga tar på? Så Thereses fremgangsmåte for å få orden på holdningen din. Fornøyelig. (Og åpenbart effektiv!) Venter spent på fredag. - Og jobber med oppdraget. ;-)