5.2.07

Jeg kan også ti sanger som gjør meg gal ...

Jorunn, Arve og Kristiane begynte, og jeg blir gjerne med. Min liste er til dels preget av at jeg innimellom kjører bil med barn i baksetet. Og av min oppvekst på 80-tallet.

1. Levva livet! med Åge Aleksandersen. En forferdelig sang. Og ingen skal si jeg ikke har forsøkt. Har faktisk en Åge-konsert i Gjøvik kino på samvittigheten. Med 1-er lighter og det hele. Når sant skal sies kunne jeg fint fyllt denne lista med ti Åge-sanger, men så slem er jeg ikke. Det finnes andre artister der ute som har laget ting de burde skamme seg over også.

2. Cowboy med Chipz. Grøss. Dessverre en av min yngste datters absolutte favoritter. Utvilsomt noe jeg kan takke TV3s reklamefinansierte morgensendinger for.

3. Radio Ga Ga med Queen. Akkurat denne kunne de ha spart seg.

4. Relax med Frankie goes to Hollywood. Ingen skal si det var enkelt å være ung på 80-tallet.

5. Europa. Ikke nødvendigvis originalen, men dette var sangen alle band på Hedmarken med respekt for seg runda av med når festen på lokalet gikk mot slutten. Og det er de versjonene jeg sliter med. Så mange gode gitarister var det bare ikke i Mjøstraktene på 80-tallet.

6. Juba juba m/Knutsen & Ludvigsen. Bare det å skrive navnet på den fordømte sangen er nok til at den fester seg i hodet hvor refrenget utvilsomt vil gå på autorevers i timesvis.

7. Og mens vi er inne på barnesanger jeg ikke kan fordra - Jeg vil ha en blå ballong - Likte den ikke som barn, og liker enda mindre nå.

8. Glasnost, et stykke Melodi Grand Prix signert Jan Teigen.

9. Words med F.R. David.

10. It's all coming back to me now. Selv om Celine Dions versjon er pompøs nok til at man kan bli lett svett tar Meatloaf og Marion kaka. Svulstig, svulstig, svulstig.


Det er mange, mange sanger som fortjener å være med på denne lista. Mens jeg skrev den kom jeg på stadig flere som hørte hjemme der. Dette utvalget er bare toppen av isfjellet for min del. Kom gjerne med din liste!

2 kommentarer:

Anonym sa...

"En himmel full av stjerner" med Lillebjørn Nilsen. Skrekk og gru... og den går ikke ut av hodet igjen av seg selv heller

Elisabeth sa...

Nei, det har du helt rett i ... Hehe.