12.4.07

Ut og kjøpe balltre

Nå er det skikkelig vår i Oslo! I morgen kan det bli opp mot 20 varmegrader. Deilig! Da Hanna fortalte om utegymtimen de hadde på skolen i dag, husket jeg plutselig de deilige, lyse og lange vårkveldene da alle vi som bodde i strøket møttes for å spille slåball, dødball eller stikkball. I noen hektiske uker holdt vi på nesten hver eneste kveld, helt til interessen dabbet av og andre aktiviteter overtok. Vi bor veldig nære skolen, og der er det to fine skolegårder (øvre og nedre) hvor det er mulig å spille, så det spørs om ikke dette blir helgen da Hanna får sitt første balltre.

Jeg husker også at vi pleide å ta med oss kniver på skolen på våren når snøen hadde gått. Å kappe land var nemlig også perfekt å holde med på denne tiden av året. – Men noe sier meg at dette er en fritidsaktivitet som ikke vil slå an noe særlig i Osloskolene på barnetrinnet i dag. I hvertfall ikke blant lærerne.

-Og boksen går! Det var jeg god på. Lurer på om det hadde vært like gøy å leke det igjen nå?

6 kommentarer:

B sa...

Jeg er med på slåball!!! Jeg er kjempedårlig, men det må da virkelig være et alldeles utmerket alternativ til jogging. Kanskje Jorid vil være med og?
Hun er verdens beste joggekompis, men jeg haaaater å jogge.

Si ifra hvis dere skal spille en gang! Gjerne kveldsslåball - det er kult.

:-) Plask

Elisabeth sa...

Å ja! Det hadde vært gøy! Kjøper balltre i helgen, så kanskje vi kan få til en runde slåball en kveld snart? Forutsatt at vi klarer å verve mange nok.
Slåball med 4 er liksom ikke like stas.

Anonym sa...

Hva med "Høl-i-hatten", (det heter vel kanskje Hull-i-hatten andre steder enn der vi er vokst opp?), er det noen som husker reglene for det?

B sa...

Jeg kan sikkert verve et par herfra. Minimum to i tillegg til meg. Det skal jeg få til, altså!!!

(Nei, nå må jeg legge meg! I dag måtte jeg ta strekkøvelser ved skrivebordet fordi jeg holdt på å sovne med ansiktet i tastaturet. Dette med morgenjobb er hardt sånn i begynnelsen)

:-) Plask

Hobbyfilosofen sa...

Jeg skulle gjerne vært med, men det er litt langt å reise. Dessuten har jeg hatt mitt store øyeblikk med slåball (ref Utetime). Var jo ganske bra på å løpe, men er ikke sikker på at jeg er like rask nå... Men gøy hadde nok vært likevel. Så om dere gjør det håper jeg dere rapporterer på bloggen...

Elisabeth sa...

Høl-i-hatten. Hm. Husker vagt noe om at man holdt armene ut som en slags basket-ring og at en eller annen skulle kaste igjennom. Men regelverket er blåst ut av hue. Husker ikke engang om det var noe løping involvert?

-Og blir det kveldsslåball i øvre skolegård skal det nok blogges. Hehe.
;-)