31.10.06

Photoshop-leking

Siden noen ønsker seg en "oppskrift" på hvordan jeg lager collagene jeg har her på bloggen innimellom, tenkte jeg at jeg kunne begynne med å prøve ut noen andres bruksanvisninger før jeg begynner å lage noen selv. Bare for å teste om det faktisk lar seg gjøre å følge en sånn sak fra start til slutt og ende opp med et brukbart resultat. Hehe.

Denne kommer fra mannen som er gift med Heather Dooce Armstrong, og er litt mer komplisert en "lettvint-metoden" jeg ofte bruker for å oppnå noe av den samme effekten. Gikk igjennom det hele ganske kjapt, men resultatet ble ikke helt gæærnt. Her er før-bildet:



Og her er etter-bildet:

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jaha, nydelig bilde - men hvor er oppskriften?

Elisabeth sa...

Klikk på linken i saken, og vips ...

Unknown sa...

I don't understand anything yet, but nice!
Hej da

Elisabeth sa...

Hi Stef,
Just keep on reading, and you'll soon understand everything. Norwegian is really quite easy.
;-)

B sa...

åh, hvis du fortsetter å legge ut sånne oppskrifter skal jeg sørenmeg prøve dem alle sammen.

:-) Plask

Jill sa...

Så flott at du hadde tålmodighet (og ork!) til å lese deg gjennom en bruksanvisning på noe photoshopisk. Det må jeg innrømme at jeg aldri har klart. Det nærmeste jeg har vært var i første (eller var det andre?) på SHKS, da det var et damemenneske som hadde lest en masse av, nettopp, bruksanvisninger til photoshop og illustrator. Dataufør som jeg var på det tidspunktet (må vel ha vært i -94) skjønte jeg ingenting, tror ærlig talt ikke damemennesket skjønte stort heller. Deretter hadde jeg komplett dataangst i omtrent ett år, før Peter sa at det beste bare var å sette seg ned og prøve - det skulle mye, veldig mye til for at man skulle klare å ødelegge maskinen. Deretter gikk alt så meget bedre. Og jeg synes vel fortsatt at beste måten å lære seg photoshop (eller andre dataprogramer) på, er å sette seg ned og bare prøve seg fram. Da blir det så bra, så! da slipper man jo å lage det samme som alle andre som leser bruksanvisningen :-)

Elisabeth sa...

Jeg foretrekker også lek/prøv/feil metoden når det gjelder å lære seg programmer. (Spesielt siden det ikke var noen kurs å få da jeg gikk på SHKS. Vi hadde tross alt nettopp tatt spranget fra kopimaskin til mac. Hehe.)

I tillegg er jeg en stor tilhenger av manualer og bøker med tips og råd, og har etterhvert oppdaget at man kan plukke opp noen ganske smarte knep når man "låner" arbeidsmetodene til noen andre - som jo i grunnen er det man gjør ved å følge en sånn bruksanvisning. Særlig hvis det er en bestemt effekt eller uttrykk man vil få til men ikke har tid til å bruke hele dagen på å prøve seg fram til.

denne boka for eksempel hadde jeg stor glede av en "hvordan lage røyk"-oppskrift jeg fant på nettet.

Jill sa...

Med tanke på hvordan dette "kurset" ble utført, skal du ikke se bort fra at det var veeeldig bra du slapp unna det. Husker jeg var innom edb-valgfag i sjette-klasse, det var ren programmering, en oppskrift som skulle følges til punkt og prikke. Dette "kurset" på SHKS hadde mye til felles med sjette-klasse-taste-inn-riktig-og-vips!,-så-skulle-ett-eller-annet-skje. Men det som skjedde - var det noe å rope HURRA! og juble barten av seg for? Nei, det var ikke det - ikke den gang i alle fall.

Har stooor forståelse for tidsargumentet ditt. I forhold til det med å låne andres arbeidsmetoder - høres lurt ut, men vi jobber jo litt ulikt og jeg tipper vel det kommer an på hva man vil oppnå. Innrømmer glatt at HVIS det hadde eksistert en manual på noen av de illustrasjonene jeg synes er så bra at jeg bare vil ta av og reise til månen og hyle og heise flagg for - da skal du ikke se bort fra at jeg hadde hoppet på den og slukt den rå :D

Røyken ble veldig fin, den, forresten!