9.8.05

5 (Kjøkken)ting til å bli glad av ...

1: Det nye røde dørslaget mitt


2: Et helt nytt glass med dijon sennep



3: Hvitløk!


4: Tunge, skarpe kniver ...


5: God olivenolje


Det røde dørslaget fant jeg hos Rafens. Det er skikkelig stort, og ikke minst: rødt!
Dijonsennep bruker jeg til (nesten) alt. På gulostskiva, i sauser og dressinger, på pølser. Uunværlig!
Hvitløk ... hadde ikke klart meg uten.
Skarpe kniver er helt avgjørende. Å lage mat med sløve (små) kniver er utrolig frustrerende.
God olivenolje ... Mmmm!

17 kommentarer:

Anonym sa...

Snasent dørslag! Vi fant et av den sammenklappelige sorten på Dansk Design Center i København, designet av Boje Estermann og like praktisk som det var dejligt - http://www.metropolismag.com/cda/story.php?artid=1243 . Men vi valgte tilslutt den prisvinnende trakten (også den rød) - http://www.metropolismag.com/cda/story.php?artid=1243 - nok en kjøkkenting å bli glad av. :-)

Elisabeth sa...

Veldig fin trakt! - Og godt egnet for å underholde barn også. Selma løp rundt på Norway Design med en tilsvarende på hodet en god stund forrige lørdag ...
;-)

Anonym sa...

Forbløffende grei å bruke er den også. Vi hadde morderisk mye solbærsaft til overs her om dagen (resultatet av et mislykket kjøp av usukret, økologisk saft tidligere i år), og da kom trakten til nytte. :-)

Elisabeth sa...

Usukret solbærsaft??? Hva tenkte dere på?

Var dere på Illums boligmagasin da dere var i København? Min yndlingsbutikk når jeg er der ... (Og like ved siden av Monsoon som jeg også gjerne stikker innom.)

Anonym sa...

Det dørslaget så mer solid ut enn det jeg kjøpte på IKEA i fjor for omtrent ett pund. Det greier bare såvidt å holde en porsjon spaghetti uten å falle fra hverandre. Kanskje kjøkkenutstyret fortjener å få et par kroner ekstra spandert på seg... Spaghettimaskinen min er iallfall solide greier... ;-)

Elisabeth sa...

Å ja, når det gjelder kjøkkenutstyr er det lov å bruke penger på skikkelig utstyr. Ta kniver f.eks. Bedre å bruke penger på en skikkelig god en, enn et sett billig-kniver fra Nille ... (Og vi som liker mat og matlagning bør jo unne oss skikkelige arbeidredskaper? Eller?)

Anonym sa...

Vi leste ikke nøye nok på produktbeskrivelsen, kan man trygt si. Det blir solbærsorbet til dessert det neste halvåret her i gården.

Illum rakk vi ikke, men Monsoon var en av årsakene til at vi dro - helt klart en av Jorunns favorittbutikker. Hun fant da også flotte ting på tilbud. :-)

Elisabeth sa...

Ah ... Monsoon. Si i fra til Jorun hvis hun trenger noen til å skrive under på en liste for å få voksen-Monsoon til Oslo. (Selv var jeg på Monsoon-salg i Cambridge og er strålende fornøyd med det!)

Anonym sa...

Skalbli. Jeg tror hun har mast på Accessorize i Bogstadveien - den gata trenger sårt til en Monsoon blant alle de dølle kjedebutikkene. Siden jeg ser av store.monsoon.co.uk at man begynner å få et herresortiment, angår dette også meg. ;-)

Elisabeth sa...

Enig, enig! På Aker brygge har de faktisk fått en barne-Monsoon, men det hjelper innmari lite hvis man bruker størrelser over 10 år.

Anonym sa...

Er disse fem tingene rangert, eller tilfeldig opplistet?

Elisabeth sa...

Tilfeldig og tilfeldig. Det er nok ikke tilfeldig at dørslaget kom først. Det er tross alt helt nytt og blankt og fint. Og rødt. Resten er vel mer eller mindre tilfeldig. I hvertfall ikke rangert. Og lista kunna ha vært mye mye lengre. Men da hadde det jo ikke vært 5 ting. Kanskje heller 10. Eller 20. :-)

Anonym sa...

Hehe, du har vel kommet deg over denne sjenansen (nedenfor) nå som dette har blitt en av flere viktige nyhetsforum å få med seg... Hvordan finner man forresten frem til Juni og Juli logger fra i år? Og fristet nå til å kjøpe nytt dørslag...

"Blogging. Hm. Mulig det er noe for meg? Det vil jo vise seg ganske snart Hvor interessant den blir å lese for andre gjenstår jo å se. Slike ting kan jo fort bli ganske navlebeskuende, og jeg vet ikke om jeg har så forferdelig mange interessante synspunkter å servere omverdenen ..."

Anonym sa...

Fant de nå...av en eller annen grunn var ikke Juni og Juli listet under Archive isted...

:-)

Elisabeth sa...

Hehe. Joda. Du sier noe. ;-)
Oppdaget forleden at bloggen min blir ett år den 25. august denne måneden (hvis jeg husker riktig nå.). Det burde jo feires med en kakebit i det minste!

(Dørslaget anbefales. Det er veldig stort og stødig. Tror det er Typhoon som lager dem.)

HPL sa...

Hvis du sender en ettårsfeirekakebit til Flekkefjord også, blir jeg veldig glad.
Kjøleskapet mitt er tomt og jeg føler for å sutre og klage. ;-)

Elisabeth sa...

Sutring vil vi ikke ha noe av! Gå og skriv en bok eller noe, så skal vi se om det ikke blir litt kake på deg også.
;-)